Arduino Devreleri #28 Arduino Kütüphane Ekleme-Arduino Library Kurulumu
Merhabalar, bu yazımızda Arduino uygulamaları serisinden Arduino Kütüphane Ekleme-Arduino Library Kurulumu hakkında bilgi vereceğim.
Arduino içerisindeki kütüphaneler ne işe yarar, kaç şekilde kütüphane ekleyebiliriz, kütüphaneleri nasıl silebiliriz, kütüphane ile ilgili hata mesajları nelerdir? bunlarla ilgili soruları cevaplamaya çalışalım.
Arduino programına kütüphane eklemenin birden fazla yolu vardır. Bu yazımızda üç farklı yöntemden bahsedeceğim.
Arduino’da Kütüphane (Library) Nedir ?
Arduino için üretilen birçok elektronik devre elemanı (sensör ve modül) vardır. Kütüphaneler, bu devre elemanlarını Arduino’ya bağlamamızı ve çalıştırmamızı kolaylaştıran bir kod paketidir.
Arduino için üretilen devre elemanlarının (sensörler, modüller vb.) birden fazla üreticisi olduğu için kütüphaneler de farklılık gösterebilir. Bu yüzden Arduino ile proje tasarlarken kullanılan sensörün, üretici firmasının yayınladığı kütüphaneyi kullanmak gerekir. Eğer farklı kütüphane yüklenilirse devre çalışmayacak ve hata mesajı verecektir.
Arduino programının eski ve yeni sürümleri mevcuttur. Yeni sürümü Arduino IDE olarak anılmaktadır. Bu anlatımımızda her iki sürüm içinde bilgiler bulabileceksiniz.
Hazır Kütüphaneleri Eklemek
Arduino programı içerisinde hazır bazı kütüphanelerin paketleri bulunur. Bu kütüphaneleri kullanabilmek için öncelikle Arduino programı içerisinden paketi kurmamız gerekmektedir.
Yapmamız gereken işlemler sırasıyla şu şekilde olacaktır.
Arduino programı eski versiyonu olan (1.8) de menü kısmından “Taslak > Library ekle > Kütüphaneleri yönet… “ sekmelerini takip ederek kütüphane yöneticisini açalım. “Crtl+Shfit+I” Kısa yolunu kullanarak da kütüphane yöneticisini açabilirsiniz.
Arduino programı IDE 2 yeni versiyonunda menü kısmından “Eskiz > Kütüphane ekle > Kütüphaneleri yönet… “ sekmelerini takip ederek kütüphane yöneticisini açalım. “Crtl+Shfit+I” Kısa yolunu kullanarak da kütüphane yöneticisini açabilirsiniz.
Arduino eski versiyonda kütüphane penceresinde “Konu” kısmından istediğiniz türde filtre yapabilirsiniz ya da hemen sağ tarafında yer alan “Aramanızı Filtreleyin…” kutucuğuna istediğiniz kütüphanenin adını yazarak aratabilirsiniz. Yüklemek istediğiniz kütüphanenin üzerine geldiğinizde versiyon numarası ve Kur seçeneği gelecektir. İstenilen versiyonu seçerek (Genellikle en son versiyonu seçebilirsiniz) Kur butonuna basıp kütüphaneyi Arduino içerisine kurabilirsiniz.
Arduino IDE 2 yeni versiyonda açılan kütüphane yöneticisinde “Aramayı Filtrele…” kutucuğuna istediğiniz kütüphanenin adını yazarak aratabilirsiniz. Yüklemek istediğiniz kütüphanenin üzerinde versiyon numarası ve Kur seçeneği gözükecektir. İstenilen versiyonu seçerek (Genellikle en son versiyonu seçebilirsiniz) Kur butonuna basıp kütüphaneyi Arduino içerisine kurabilirsiniz.
Kütüphaneyi kurmak için internet gerekecektir. Daha sonra gerekirse Arduino programını kapatıp tekrar açarak kütüphaneyi gerekli çalışmada kullanabilirsiniz.
ZIP Dosyasından Kütüphaneyi Eklemek
İstediğiniz kütüphane Arduino programı içinde bulunmuyorsa internette birçok Arduino kullanıcısının paylaştığı kütüphaneleri indirerek bunu Arduino içerisine ekleyebilirsiniz. Bu tür kütüphaneler genellikle .zip dosyası şeklindedir. Bu dosyayı internette aratarak yada web sayfamızda Dosyalar sekmesinde yer alan kütüphanelerden projenize uygum kütüphaneyi tıklayarak bilgisayarınıza indiriniz.
Ardından Arduino eski versiyonunda menü kısmında “Taslak > Library ekle > Zıp Kitaplığı Ekle…“ seçeneğine tıklayınız. Yeni versiyonda ise “Eskiz > Kütüphane ekle > Zıp Kütüphanesi Ekle…“ seçeneğine tıklayınız. Açılan pencereden indirdiğiniz sıkıştırılmış .zip dosyasını seçiniz ve Open (Aç) butonuna basarak kütüphaneyi Arduino içerisine yükleyiniz.
Kütüphane dosyanız bu şekilde yüklendiği zaman sol alt köşede “yüklendi” yazısı da gözükecektir.
Yüklenmiş kütüphaneler eski versiyonda “Taslak > Library ekle” içerisinde alt kısımda “katkıda bulunuldu” yazısı altında gözükecektir. Yeni versiyonda ise “Eskiz > Kütüphane ekle” içerisinde “Eklenmiş kütüphaneler” altında gözükecektir.
Kütüphaneyi Klasör Olarak Eklemek
Arduino içerisine istersek kütüphaneleri zip dosyaları açılmış halde ilen klasör olarak da ekleyebiliriz. Arduino içerisine dışarıdan yüklediğimiz kütüphaneler bilgisayarımızdaki “C:\ Program dosyaları(x86)\ Arduino\libraries” klasörü içerisine yüklenir.
Arduino IDE yeni versiyonda ise bilgisayarımızdaki “Belgeler\Arduino\libraries” klasörü içerisine yüklenir.
İndirdiğiniz zip şeklinde kütüphane dosyasını zip den çıkartarak klasör halinde bu dizine eklerseniz Arduino programını çalıştırdığınızda Kütüphane Ekle sekmesinde yeni eklediğiniz kütüphane de gözükecektir.
Yüklenmiş Kütüphane Nasıl Silinir?
Arduino programı içinde bulunan herhangi bir kütüphaneyi silmek isterseniz, yapmanız gereken işlem eski versiyonda “C:\ Program dosyaları(x86)\Arduino\libraries” klasörünü açınız. Yeni IDE versiyonunda “Belgeler\Arduino\libraries” klasörünü açınız. Daha sonra silmek istediğiniz kütüphanenin klasörünü silmeniz yeterli olacaktır.
Geçersiz Kütüphane Bulundu Hatası
Arduino programında “geçersiz kütüphane bulundu” hatası ile karşılaşıyorsanız, bunun sebebi yazdığınız kodlar içerisinde yer alan kütüphane dosyasını Arduino içerisine yüklememiş ya da yanlış kütüphane yüklemiş olabilirsiniz. Sorunu çözmek için kütüphaneyi yüklemeyi deneyebilirsiniz. Eğer yanlış kütüphane yüklediyseniz Arduino versiyonuna göre yukarıda açıkladığımız kütüphanelerin bulunduğu klasöre giderek yanlış kütüphaneyi silip yeni kütüphaneyi Arduino içerisine yükleyerek sorunu çözebilirsiniz.
Gerekli Kütüphaneleri İndir
Arduino ile proje geliştirenlerin çokça karşılaşacağı kütüphaneleri sizler için hazırladık. Dosyalar menüsünden kütüphanelerin güncel versiyonlarını indirebilirsiniz.
Arduino Kütüphane Ekleme-Arduino Library Kurulumu
Devre hakkında yorumlarınızı aşağıdaki yorum kısmına yazabilirsiniz. Youtube kanalımızda da mBlock ve Arduino ile ilgili ders videoları bulabileceksiniz. Youtube kanalıma abone olmayı da unutmayınız.
https://www.youtube.com/@candemirahmet
Yorum Yap