Arduino Devreleri #27 Arduino LCD Ekran Yazı Uygulamaları

Merhabalar, bu yazımızda Arduino uygulamaları serisinden Arduino LCD Ekran Yazı Uygulamaları hakkında bilgi vereceğim. I2C LCD Ekran bağlantısı.

Arduino programı ayrıntılı kod kısmı, devre bağlantı şeması, devre kurulumu detaylı anlatımı ve devre çalışma videosu şu şekildedir.

Bu konuya geçmeden önce LCD I2C Ekran bağlantı portları ve komutları hakkında bilgi almak için aşağıdaki bağlantıya tıklayıp içeriği okumanızı tavsiye ederim.

https://egitim.ahmetcandemir.com.tr/arduino-devreleri-26-arduino-lcd-i2c-16×2-ekran-baglantisi-ve-komutlari/

LCD EKRAN YAZI ÖRNEKLERİ:

NOT: Kod bölümü içerisinde yer alan ve // işareti ile başlayan satırlar açıklama satırlarıdır. O satırdaki kod bloğunun ne anlama geldiği ve nasıl çalıştığı ile ilgili bilgi verir. Arduino // işaretli alanı çalıştırmaz. Kod satırından isterseniz // işaret ile başlayan açıklama satırlarını silebilirsiniz.

DEVRE BAĞLANTI ŞEMASI

Arduino LCD I2C Bağlantı Şeması

Aşağıdaki tüm örneklerde aynı bağlantı şeması kullanılmaktadır.

DEVRE KURULUMU:

Malzemeler:

Arduino Uno
1 adet LCD I2C Ekran
4 adet bir ucu dişi, diğer ucu erkek jumper kablo

LCD ekran üzerinde monteli olarak gelen I2C modülü üzerine 4 adet dişi jumper kablonun uçları yerleştirilir. SDA ve SCL pinlerine bağlı kablolar, Arduino üzerindeki SDA ve SCL pinlerine bağlanır. Eğer Arduino üzerinde SDA ve SCL pinleri bulunmuyorsa Arduino üzerindeki analog pin sırasındaki A4 (SDA) ve A5 (SCL) pinlerine de bağlayabiliriz. Bu iki bağlantı Arduino Uno’nun dijital pin bloklarının en sonunda ayrı birer çıkış olarak yer almakta ve mikrokontrolcü üzerinde A4 ve A5 analog bağlantıları ile aynı yere bağlıdır. I2C modülü üzerindeki VCC kablo bağlantısını Arduino da 5 Volt çıkışına, I2C modülü üzerindeki GND kablo bağlantısını Arduino da GND çıkışına bağlayarak devre tamamlanır.

Not1: Aşağıdaki kod örneklerinde #include <LiquidCrystal_I2C_AvrI2C.h> satırı bulunmaktadır. Bu satırın çalışabilmesi için I2C kütüphanesinin Arduino içerisine yüklenmesi gerekmektedir. Kütüphanelerin nasıl yükleneceğini anlatan yazımıza aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz.

https://egitim.ahmetcandemir.com.tr/arduino-devreleri-28-arduino-kutuphane-ekleme-arduino-library-kurulumu/

Kütüphaneyi ise Dosyalar menüsünden indirebilirsiniz. Dosyalar menüsünden LiquidCrystal_I2C_AvrI2C kütüphanesini indirmeniz gerekmektedir.

Not2: Aşağıdaki kod örneklerinde LiquidCrystal_I2C_AvrI2C lcd(0x27,16,2) satırındaki 0x27 sizin I2C arabiriminizin adresi olacaktır. Genelde 0x27 olmakla beraber bazen başka adreslerde olabiliyor. 0x27 çalışmazsa yerine 0x3f yazarak deneyiniz.

TEK SATIR YAZI YAZDIRMA:

KOD BÖLÜMÜ:


//LCD Tek Satır Yazı

#include <LiquidCrystal_I2C_AvrI2C.h>

LiquidCrystal_I2C_AvrI2C lcd(0x27,16,2); // Bazı kartlarda arabirim adresi 0x3f olabilir.
 
void setup()
{
// LCD yi çalıştır
  lcd.begin();
  lcd.print("Kodlama Kursu"); //İlk satıra yazalım
}
 
void loop()
{
}

DEVRENİN ÇALIŞMASI:

Arduino Lcd Tek Satır Yazı

setCursor KOMUTU:

Bu işlev, imleci (ve herhangi bir yazılı metni) ekranın istenilen bir yerine yerleştirir. Programınızın void setup ( ) veya void loop ( ) bölümünde kullanılabilir.

KOD BÖLÜMÜ:


//LCD setCursor Komutu

#include <LiquidCrystal_I2C_AvrI2C.h>

LiquidCrystal_I2C_AvrI2C lcd(0x27,16,2); // Bazı kartlarda arabirim adresi 0x3f olabilir.
 
void setup()
{
// LCD yi çalıştır
  lcd.begin();
}
void loop()
{
  lcd.setCursor(3, 1); //3 sütun, 1 satır sonrasına yazı yazdırılır.
  lcd.print("Kodlama Kursu");
}

DEVRENİN ÇALIŞMASI:

Arduino LCD Ekran setCursor Yazı Kaydırma

İKİ SATIR YAZI YAZDIRMA:

KOD BÖLÜMÜ:


//LCD İki Satır Yazı

#include <LiquidCrystal_I2C_AvrI2C.h>
LiquidCrystal_I2C_AvrI2C lcd(0x27,16,2); // Bazı kartlarda arabirim adresi 0x3f olabilir.

void setup()
{
// LCD yi çalıştır
  lcd.begin();
  lcd.backlight();
  lcd.setCursor(0,0);
  lcd.print("Arduino"); //İlk satıra yazalım
  lcd.setCursor(0,1);
  lcd.print("Kodlama Kursu"); //İkinci satıra yazalım
}
void loop()
{
}

DEVRENİN ÇALIŞMASI:

Arduino LCD Ekran iki satır yazı

HAREKETLİ İMLEÇ OLUŞTURMA:

lcd.cursor() komutu, ekranda görünür bir imleç oluşturur. İmleç, LCD’ye yazdırılacak bir sonraki karakterin altına yerleştirilmiş yatay bir çizgidir.

lcd.noCursor ( ) komutu, imleci kapatır. lcd.cursor ( ) ve lcd.noCursor ( ) birçok metin giriş alanında void loop ( ) bölümünde birlikte kullanılabilir.

KOD BÖLÜMÜ:


//LCD Hareketli İmleç

#include <LiquidCrystal_I2C_AvrI2C.h>

LiquidCrystal_I2C_AvrI2C lcd(0x27,16,2); // Bazı kartlarda arabirim adresi 0x3f olabilir.
 
void setup()
{
// LCD yi çalıştır
  lcd.begin();
  lcd.print("Kodlama Kursu"); //Yazı birinci satır
}
void loop()
{
  lcd.cursor(); // Ekrandaki yazı sonrasına imleç konumlandırır.
  delay(500); // Bekleme süresi
  lcd.noCursor(); // Yazı sonundaki imleci kaldırır
  delay(500); // Bekleme süresi  
}

DEVRENİN ÇALIŞMASI:

Arduino LCD Hareketli İmlec

SOLA KAYAN YAZI:

lcd.scrollDisplayLeft ( ) komutu, LCD’ye yazdırılan her şeyi alır ve sola taşır. Bunu takiben bir gecikme komutu ile void loop ( ) bölümünde kullanılmalıdır.

KOD BÖLÜMÜ:


//LCD Sola Kayan Yazı

#include <LiquidCrystal_I2C_AvrI2C.h>

LiquidCrystal_I2C_AvrI2C lcd(0x27,16,2); // Bazı kartlarda arabirim adresi 0x3f olabilir.
 
void setup()
{
// LCD yi çalıştır
  lcd.begin();
  lcd.print("Kodlama Kursu"); //Yazı birinci satırda
}
void loop()
{
  lcd.scrollDisplayLeft(); // Ekrandaki yazıyı sola kaydırır
  delay(500); // Kaydırma süresi 
}

DEVRENİN ÇALIŞMASI:

SAĞA KAYAN YAZI:

lcd.scrollDisplayRight( ) komutu,  lcd.scrollDisplayLeft ( ) gibi davranır ancak metni sağa taşır.

KOD BÖLÜMÜ:


//LCD Sağa Kayan Yazı

#include <LiquidCrystal_I2C_AvrI2C.h>

LiquidCrystal_I2C_AvrI2C lcd(0x27,16,2); // Bazı kartlarda arabirim adresi 0x3f olabilir.
 
void setup()
{
// LCD yi çalıştır
  lcd.begin();
  lcd.print("Kodlama Kursu"); //Yazı birinci satır
}
void loop()
{
  lcd.scrollDisplayRight(); // Ekrandaki yazıyı sağa kaydırır
  delay(400); // Kaydırma süresi 
}

DEVRENİN ÇALIŞMASI:

YANIP SÖNEN YAZI:

lcd.display ( ) komutu, LCD ekrana yazdırılmış herhangi bir metin veya imleci gösterir.
lcd.noDisplay ( ) komutu, LCD’nin belleğinden silmeden LCD’ye yazdırılan herhangi bir metni veya imleci kapatır(gizler).

KOD BÖLÜMÜ:


//LCD Yanıp Sönen Yazı

#include <LiquidCrystal_I2C_AvrI2C.h>

LiquidCrystal_I2C_AvrI2C lcd(0x3f,16,2); // Bazı kartlarda arabirim adresi 0x3f olabilir.

void setup()
{
// LCD yi çalıştır
  lcd.begin();
  lcd.print("Kodlama Kursu");
}
void loop()
{
  lcd.display(); //Yazıyı göster
  delay(500); // Bekleme süresi
  lcd.noDisplay(); // Yazıyı Gizle
  delay(500); // Bekleme süresi
}

DEVRENİN ÇALIŞMASI:

Arduino LCD Ekran Yazı Uygulamaları – Tüm Uygulamalar

Devre hakkında yorumlarınızı aşağıdaki yorum kısmına yazabilirsiniz. Youtube kanalımızda da mBlock ve Arduino ile ilgili ders videoları bulabileceksiniz. Youtube kanalıma abone olmayı da unutmayınız.

https://www.youtube.com/@candemirahmet

Oval@3x 2

Bu ipuçlarını kaçırmayın!

Kayıt butonuna bastıktan sonra e-postanız gelen kutunuza giderek gelen e-postayı onaylamayı unutmayınız. Gelen kutusunda görülmeyen postalar için Önemsiz -Spam klasörünü kontrol edebilirsiniz. Eğer kayıt e-postası ulaşmadıysa iletişim menüsünden bu durumu bildirebilirsiniz.

Yazan: Ahmet Candemir
Teknik Öğretmen - Cisco Instructor - Microsoft MCP - ECDL MS Office Advanced Expert - Adobe Eğitmeni - MEB Fatih Projesi Koordinatörü - Robotik Kodlama Eğitmeni